
5 πράγματα που δεν ήξερες για το πώς κρατά το παιδί σου το μολύβι
1) Η σύλληψη του μολυβιού δεν είναι πάντα ξεκάθαρη.
Τα παιδιά συνήθως περνούν στάδια — από την κίνηση του ώμου, στην κίνηση του αντιβραχίου και του καρπού και μετά των δαχτύλων. Αυτό δείχνει σταδιακή ανάπτυξη δύναμης και λεπτών κινητικών δεξιοτήτων. Σε παιδιά με κινητικές, γνωστικές ή νευροαναπτυξιακές δυσκολίες, η εξέλιξη αυτή μπορεί να καθυστερήσει ή να ακολουθήσει διαφορετική πορεία.
2) Λιγότερες οθόνες, περισσότερο παιχνίδι με τα χέρια.
Όταν τα μικρά παιδιά περνούν χρόνο κρατώντας συσκευές, χάνουν ευκαιρίες να αναπτύξουν δεξιότητες μέσα από το παιχνίδι με τα χέρια τους. Ακόμα, το χέρι τους μένει “κλειδωμένο” σε μία μόνο στάση, εκτελώντας συγκεκριμένες κινήσεις με τα δάχτυλα. Έτσι, ενισχύεται υπερβολικά ένα μικρό μέρος του χεριού, ενώ περιορίζεται η ευκαιρία να αναπτυχθούν δεξιότητες όπως η ακρίβεια, η ευλυγισία, η δύναμη και ο έλεγχος των δαχτύλων.
3) Το πιο σημαντικό είναι η λειτουργική γραφή, όχι η «τέλεια» λαβή.
Πολλά παιδιά κρατούν το μολύβι με διαφορετικούς τρόπους — και αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό! Δε χρειάζεται όλα να χρησιμοποιούν την «κλασική» τρίποδη λαβή για να γράφουν σωστά. Αν το παιδί μπορεί να γράφει ευανάγνωστα και χωρίς δυσφορία, τότε το πιάσιμό του θεωρείται λειτουργικό.
4) Πριν το μολύβι, έρχεται το παιχνίδι.
Η σωστή λαβή δε μαθαίνεται μόνο με εξάσκηση στη γραφή — χτίζεται μέσα από την κίνηση και το παιχνίδι. Όταν το παιδί σκαρφαλώνει, παίζει με πλαστελίνη, ζωγραφίζει ή μπουσουλά, δυναμώνει σταδιακά τους ώμους, τα χέρια και τα δάχτυλά του. Αυτές οι δραστηριότητες προσφέρουν σταθερότητα, δύναμη και έλεγχο — όλα όσα χρειάζεται για να κρατά το μολύβι με άνεση και ακρίβεια. Το παιχνίδι είναι, λοιπόν, η πιο φυσική “άσκηση” για να προετοιμάσει το παιδί για τη γραφή, χωρίς πίεση, αλλά με χαρά και δημιουργικότητα.
5) Μη βιάζεστε για την τέλεια σύλληψη μολυβιού.
Πολλά παιδιά πιέζονται να κρατούν το μολύβι με τον “ιδανικό” τρόπο πολύ νωρίς, πριν είναι αναπτυξιακά έτοιμα. Στο νηπιαγωγείο και στις πρώτες τάξεις, η εκμάθηση γραμμάτων συχνά προηγείται της φυσικής ικανότητας του παιδιού να χειριστεί το μολύβι με ακρίβεια. Είναι απολύτως φυσιολογικό να βλέπουμε μη «τέλεια» σύλληψη στις πρώτες τάξεις. Σημασία έχει να συνεχίζουμε να προσφέρουμε δραστηριότητες λεπτής κίνησης, παιχνίδι και εμπειρίες με τα χέρια, ώστε η λαβή να εξελιχθεί φυσικά και λειτουργικά με τον καιρό.
Σχετικές δημοσιεύσεις
Χειρονομίες και γλωσσική ανάπτυξη: Πώς βοηθούν;
Οι χειρονομίες είναι ένα σημαντικό βήμα όταν το παιδί αρχίζει να αλληλεπιδρά και...
Αισθητηριακή Επεξεργασία: Αιθουσαίο Σύστημα
Τι είναι το αιθουσαίο σύστημα; Το αιθουσαίο σύστημα είναι μια δομή που εδράζεται...
Γιατί τα μικρά παιδιά πρέπει να παίζουν και όχι να γράφουν;
Θέλετε να μάθετε γιατί ένα παιδί προσχολικής ηλικίας δε μπορεί ακόμα να γράψει;...
Εργοθεραπευτικές δραστηριότητες στην παραλία!
Το καλοκαίρι έφτασε και ο αγαπημένος προορισμός μικρών και μεγάλων αποτελεί η...




