Βοηθά η Εργοθεραπεία σε παιδιά με καθυστέρηση λόγου και ομιλίας
Όταν ένα παιδί με καθυστέρηση λόγου και ομιλίας παρακολουθεί πρόγραμμα Λογοθεραπείας, αρκετά συχνά παραπέμπεται για μία Εργοθεραπευτική Αξιολόγηση. Έτσι, γεννάται το εξής ερώτημα στους γονείς: «Αφού ο κύριος στόχος μας είναι η βελτίωση του λόγου, πως μπορεί να βοηθήσει σε αυτό η Εργοθεραπεία;».
Η Εργοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει με διάφορους τρόπους σε συνδυασμό με ένα πρόγραμμα Λογοθεραπείας στα παιδιά που παρουσιάζουν καθυστέρηση λόγου και ομιλίας. Πιο συγκεκριμένα, βοηθά τα παιδιά να αποκτήσουν την ενημερότητα των μελών του σώματος και τελικά καλύτερη γνώση του σώματος ώστε να το χρησιμοποιήσουν για την παραγωγή του ήχου. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της αισθητηριακής ολοκλήρωσης, της ρύθμισης του επιπέδου διέγερσης του παιδιού, τη βελτίωση των κινητικών και οπτικών δεξιοτήτων και φυσικά μέσω του παιχνιδιού και των στοχοκατευθυνόμενων δραστηριοτήτων.
Αισθητηριακή ολοκλήρωση
Το παιδί αποκτά καλύτερη γνώση του σώματος και αναγνωρίζει τη θέση των μελών του σε σχέση με το ίδιο και σε σχέση με τον περιβάλλοντα χώρο. Επίσης, ευθυγραμμίζει το σώμα του, διατηρεί την ισορροπία και ελέγχει την κίνηση και την εστίαση των οφθαλμών. Το αιθουσαίο σύστημα ελέγχει την ποιότητα κίνησης της γλώσσας, της κάτω σιαγόνας και των χειλιών και συνεργάζεται στενά με το ακουστικό σύστημα, επηρεάζοντας έτσι την ακουστική επεξεργασία. Τέλος, ο συντονισμός του αιθουσαίου, του οπτικού και του ακουστικού μας συστήματος είναι ο τρόπος με τον οποίο αρχίζουμε να κατανοούμε τον χώρο και τον χρόνο. Χρησιμοποιούμε αυτή τη γνώση για γλωσσικές δεξιότητες υψηλότερου επιπέδου όπως η δομή, η αλληλουχία, ο συγχρονισμός και η εναλλαγή σειράς στη συνομιλία.
Ρύθμιση
Η ρύθμιση είναι η ικανότητα του ατόμου να ελέγχει το επίπεδο διέγερσής του. Όταν το παιδί είναι κατάλληλα ρυθμισμένο μπορεί να εμπλακεί πιο αποτελεσματικά σε διαφορετικές κοινωνικές συνθήκες, αναπτύσσοντας τις δεξιότητες του λόγου. Όπως γίνεται φανερό επεξεργάζεται αποδοτικότερα τις περιβαλλοντικές εισροές, βελτιώνει την συγκέντρωση και την εστίαση της προσοχής και εμφανίζεται πιο δεσμευμένο κοινωνικά.
Κινητικές Δεξιότητες
Μέσω των δραστηριοτήτων στην Εργοθεραπεία βελτιώνονται οι κινητικές δεξιότητες του παιδιού. Πιο αναλυτικά ενδυναμώνεται ο κορμός του σώματος του παιδιού, βελτιώνεται η στασική ευθυγράμμιση και σταθεροποίησή του και αναπτύσσονται ο αδρός και ο λεπτός συντονισμός των κινήσεών του. Κατά συνέπεια το παιδί μαθαίνει να ελέγχει την αναπνοή του και να έχει καλύτερο έλεγχο των χειλιών, της κίνησης της γλώσσας και της κίνησης της κάτω σιαγόνας.
Λειτουργία της όρασης
Η λειτουργία της όρασης καθιστά το παιδί ικανό να υποδεχτεί, να ερμηνεύσει και να οργανώσει την πληροφορία που προσλαμβάνεται από τους οφθαλμούς. Άλλωστε η βλεμματική επαφή επιτυγχάνεται όταν είναι ρυθμισμένα κατάλληλα το αιθουσαίο, το ακουστικό και το οπτικό σύστημα. Έτσι, ενισχύεται η εστίαση της προσοχής στο εδώ και τώρα και στη δραστηριότητα η οποία συμβαίνει σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Παιχνίδι
Το παιχνίδι είναι ένας πολύ σημαντικός τομέας ανάπτυξης της πρώιμης παιδικής ηλικίας. Στην Εργοθεραπεία αποτελεί ξεχωριστό τομέα έργου.Το παιχνίδι είναι ο τρόπος μέσω του οποίου τα παιδιά μαθαίνουν και εξερευνούν τον κόσμου γύρω τους. Για αυτό το λόγο η ανάπτυξη των δεξιοτήτων παιχνιδιού συνδέεται άμεσα με την ενίσχυση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των παιδιών. Η γνωστική ανάπτυξη και ο λόγος ενισχύονται όταν το παιδί παίζει με έναν ενήλικα και διαμορφώνει μία σχέση (θεραπευτική στην προκειμένη περίπτωση). Μέσω της μίμησης των ενεργειών, των πράξεων, των επικοινωνιακών χειρονομιών του ενήλικα, καθώς και των ήχων των παιχνιδιών, οργανώνεται η μάθηση και ενισχύονται οι επικοινωνιακές και εκφραστικές δεξιότητες του παιδιού.
________________________________________
Γιουβάντση Μαρία
Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια
Η Μαρία Γιουβάντση είναι Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια. Αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής από το τμήμα Εργοθεραπείας. Παρέχει υπηρεσίες Εργοθεραπείας στο Παιδιατρικό Θεραπευτικό Κέντρο “ΛογοΠλανήτης” από το Σεπτέμβριο του 2022. Στόχος της είναι η ολιστική προσέγγιση κάθε παιδιού, γι’ αυτό και η επιμόρφωσή της είναι συνεχής.
Σχετικές δημοσιεύσεις
Αισθητηριακή Επεξεργασία: Το Απτικό Σύστημα
Το απτικό σύστημα αναφέρεται στην αίσθηση της αφής μας. Φυσικά δεν αφορά μόνο τα...
Αισθητηριακή Επεξεργασία: Ακουστικό Σύστημα
Τι είναι το ακουστικό σύστημα; Οι υποδοχείς, οι οποίοι λαμβάνουν τα ακουστικά...
Ενισχύοντας την προγραφή χρησιμοποιώντας σακουλάκια αφρού
Μια ευχάριστη δραστηριότητα που ενισχύει την προγραφή και τη χρησιμοποιούμε στις...
Πότε χρειάζεται Εργοθεραπεία; – 20 Σημάδια Ανησυχίας
Αν αναρωτιέστε σχετικά με το αν το νήπιό σας συμβαδίζει με τα αναπτυξιακά ορόσημα...