Εργοθεραπεία
Η Παιδιατρική Εργοθεραπεία είναι μία εξειδικευμένη θεραπευτική παρέμβαση που έχει στόχο την πρόληψη δυσλειτουργίας, τη συντήρηση και την ενίσχυση ικανοτήτων και δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για την καθημερινή ζωή. Βοηθά τα παιδιά ώστε να μπορούν να δρουν με επιτυχία και αυτοδύναμα σε διάφορα περιβάλλοντα όπως στο σχολείο, στο σπίτι και στην κοινότητα.
Οι τομείς της παρέμβασης αφορούν δυσκολίες στη λεπτή και αδρή κίνηση, τη σίτιση, την αισθητηριακή ολοκλήρωση και τη ρύθμιση, την αυτό-εξυπηρέτηση, το παιχνίδι, καθώς και σε αντιληπτικές, μαθησιακές, κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, οι οποίες παρεμβάλλονται στην ικανότητα τους να λειτουργούν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους για την εκπλήρωση καθημερινών έργων.
Παρέμβαση σε:
- Βρέφη, νήπια και παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικία
- Συγγενείς ανωμαλίες ή γενετικές διαταραχές
- Εγκεφαλική παράλυση και άλλες νευρομυϊκές παθήσεις
- Αναπτυξιακή Καθυστέρηση, όπως Αυτισμός και Νοητική Υστέρηση
- Ψυχοκινητική Ανωριμότητα
- Ορθοπεδικές αναπηρίες και τραυματικές κακώσεις
- Δυσλειτουργία Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης και Δυσπραξία
- Δυσλειτουργία αισθητηριακής ρύθμισης και αυτό-ρύθμισης
- Δυσκολίες Σίτισης
- Δυσκολίες στο Παιχνίδι και στην Αυτό-εξυπηρέτηση
- Μαθησιακές δυσκολίες, συμπεριλαμβανομένης της Δυσλεξίας και Δυσγραφίας
- Συναισθηματικές διαταραχές, προβλήματα συμπεριφοράς
- Σχεδιασμός, κατασκευή και εφαρμογή υποστηρικτικής τεχνολογίας
- Περιβαλλοντικές προσαρμογές και εκπαίδευση γονέων
Πότε χρειάζεται ένα παιδί Εργοθεραπεία;
Είναι καλό να ζητήσουμε τη γνώμη ενός Εργοθεραπευτή όταν το παιδί, σε σχέση με άλλα παιδιά της ηλικίας του, δείχνει σημάδια ότι:
- Μοιάζει αδύναμο (έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο), χωρίς αντοχή και αδέξιο στην κίνησή του.
- Αποφεύγει το παιχνίδι στην παιδική χαρά ή τα παιχνίδια αθλητικού χαρακτήρα.
- Δυσκολεύεται στη ζωγραφική, σε χειροτεχνίες και κατασκευές.
- Πέφτει εύκολα κάτω, «τρακάρει» πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα χτυπάει εύκολα, επειδή δυσκολεύεται να εκτιμήσει τη θέση του σώματός του στο χώρο
- Χρησιμοποιεί με δυσκολία το ψαλίδι, στην ηλικία του νηπιαγωγείου.
- Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι δυσανάγνωστος ή καθρεπτίζει αριθμούς και γράμματα.
- Μοιάζει να μην αντιλαμβάνεται έννοιες του χώρου και του χρόνου (μέρες- εποχές, το πριν και το μετά, το χθες και το αύριο κλπ).
- Καταβάλει προσπάθεια για να θυμηθεί γεγονότα.
- Παρουσιάζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του η ομιλία του είναι δυσνόητη και χωρίς σωστή άρθρωση
- Στην καθημερινότητά του χρειάζεται βοήθεια στο ντύσιμο, στο φαγητό, στην περιποίηση του εαυτού του, παρόλο που η ηλικία του, επιτρέπει να είναι ανεξάρτητο.
- Αποφεύγει να παίζει με εκπαιδευτικά παιχνίδια της ηλικίας του.
- Μοιάζει να μην κατανοεί οδηγίες ή να δυσκολεύεται στην εκτέλεσή τους.
- Κουράζεται εύκολα και δεν ολοκληρώνει δραστηριότητες, σχολικές εργασίες κλπ
- Βρίσκεται σε διαρκή κίνηση ή ενεργεί παρορμητικά.
- Αποφεύγει την βλεμματική επαφή ,ακόμα και με οικεία πρόσωπα.
- Μοιάζει απόμακρο, δεν ακούει όταν το φωνάζεις.
- Μοιάζει υπερευαίσθητο σε θορύβους, αγγίγματα και έντονες κινήσεις.
- Δυσκολεύεται συστηματικά στον ύπνο, στο φαγητό, στη χρήση τουαλέτας, στο μπάνιο, στο κούρεμα και την περιποίηση νυχιών κλπ.
- Δυσκολεύεται στην τήρηση κανόνων μιας ομάδας και στην παρέα με τους συνομηλίκους.
Τι περιλαμβάνει μια Εργοθεραπευτική αξιολόγηση;
Μια τυπική αξιολόγηση Εργοθεραπείας εμπεριέχει τα εξής στοιχεία: συνέντευξη-συζήτηση με γονείς, παρατήρηση παιδιού σε ελεύθερο παιχνίδι, κλινικές παρατηρήσεις, δομημένες δοκιμασίες αδρού και λεπτού συντονισμού και σταθμισμένα εργαλεία. Μέσα από τις κλινικές παρατηρήσεις και τις δομημένες δραστηριότητες, που δίνονται με βάση την ηλικία του παιδιού και σύμφωνα με τα αναπτυξιακά ορόσημα συλλέγονται πληροφορίες σε σχέση με βασικούς τομείς όπως:
- Οργάνωση, προσοχή και συγκέντρωση
- Αδρή και λεπτή κινητικότητα
- Ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων και εννοιών (οπτική αντίληψη και διάκριση, η ποσοτική αντίληψη, οι οπτικό-χωρικές έννοιες, κατηγοριοποιήσεις- ταξινομήσεις , επίλυση προβλήματος ,οι έννοιες του χρόνου, διάρκεια εστίασης της προσοχής κλπ).
- Ανάπτυξη παιχνιδιού (αισθητικοκινητικό- εξερευνητικό, συμβολικό, λειτουργικό, κατασκευαστικό, κοινωνικό.)
- Αισθητηριακή ρύθμιση (οπτικών, ακουστικών, αιθουσαίων, απτικών- ιδιοδεκτικών)